a

Elektronický podpis

Elektronický podpis upravuje zákon č. 215/2002 Z. z. o elektronickom podpise a o zmene a a doplnení niektorých zákonov. Elektronický podpis je digitálny podpis na princípe asymetrického šifrovania. Používa kľúčový pár pozostávajúci z verejného a súkromného kľúča, to znamená, že je založený na infraštruktúre verejného kľúča ( PKI - Public Key Infrastructure). Elektronický podpis a zaručený elektronický podpis sa z technického pohľadu nelíšia spôsobom vytvárania a overovania, líšia sa však úrovňou bezpečnosti. Požiadavky na bezpečnosť prostredia sú vyššie v prípade zaručeného elektronického podpisu. To sa odráža pri akreditácii - posudzovaní prevádzkových podmienok certifikačných autorít, a rovnako pri certifikácii produktov – posudzovaní bezpečnosti prevádzky zariadení pre vytváranie podpisu.Ústredným orgánom štátnej správy pre elektronický podpis je Národný bezpečnostný úrad, ktorý je akreditačný, dozorný a certifikačný orgán. Rozdiel vyplýva z rozdielneho právneho postavenia elektronického podpisu a zaručeného elektronického podpisu. Definícia elektronického podpisu sa nachádza v § 3 zákona č. 215/2002 Z. z. o elektronickom podpise.

 

Elektronický podpis je informácia pripojená alebo inak logicky spojená s elektronickým dokumentom, ktorá musí spĺňať tieto požiadavky:

  1. nemožno ju efektívne vyhotoviť bez znalosti súkromného kľúča a elektronického dokumentu,

  2. na základe znalosti tejto informácie a verejného kľúča patriaceho k súkromnému kľúču použitému pri jej vyhotovení možno overiť, že elektronický dokument, ku ktorému je pripojená alebo s ním inak logicky spojená, je zhodný s elektronickým dokumentom použitým na jej vyhotovenie,

  3. obsahuje údaj, ktorý identifikuje podpisovateľa.

Podpisovateľ vyhotoví elektronický podpis elektronického dokumentu tak, že na základe svojho súkromného kľúča a elektronického dokumentu vyhotoví nový údaj. 

Zaručený elektronický podpis (ZEP) je informácia pripojená alebo inak logicky spojená s elektronickým dokumentom, ktorá, za splnenia podmienok v § 4 zákona o elektronickom podpise, umožňuje spoľahlivo a jednoznačne  určiť fyzickú osobu, ktorá ho vyhotovila, s podmienkou, že na verejný kľúč patriaci k súkromnému kľúču použitému na vyhotovenie zaručeného elektronického podpisu je vydaný kvalifikovaný certifikát. Pomocou ZEP-u je možné elektronicky realizovať právne úkony, ktoré v papierovom svete vyžadujú písomnú formu (§ 40 ods. 4 zákona č. 40/1964 Z. z. Občiansky zákonník), t. j. ZEP v tomto prípade nahrádza písomnú podobu vlastnoručného podpisu. Zaručený elektronický podpis elektronického dokumentu zabezpečuje:

  • autenticitu – možno jednoznačne overiť identitu subjektu, ktorý podpis vytvoril,
  • integritu – možno preukázať, že po podpísaní dokumentu nedošlo k žiadnej úmyselnej alebo neúmyselnej zmene obsahu dokumentu, aký bol v čase jeho podpisovania,
  • nepopierateľnosť – autor nemôže tvrdiť, že nevyhotovil daný podpis elektronického dokumentu.

Občan môže využiť ZEP pri komunikácii s orgánmi verejnej moci prostredníctvom ústredného portálu verejnej správy (www.slovensko.sk) formou univerzálneho podania pre viac ako 360 subjektov (notári, exekútori, organizácie štátnej správy, katastrálne úrady atď.), pri komunikácii s Obchodným registrom SR a komunikácii s Jednotným kontaktným miestom (JKM) - Služby živnostenského registra.  Ďalej je možné ZEP využiť pri komunikácii s finančnou správou SR (daňové úrady, colné riaditeľstvo) a pri komunikácii so súdmi v SR.

 

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of the site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk